Intervju med Carina Nordström Sköldh-IKEA
Â
Carina Nordström Sköldh har varit chef pĂ„ Ikea i Ărebro i snart fyra Ă„r nu. Hon möter upp mig vid personalingĂ„ngen pĂ„ Ikea i Marieberg efter att jag stĂ„tt och scrollat upp och ner pĂ„ porttelefonens meny i fem minuter. Det finns nĂ„gra avdelningar pĂ„ Ikea mĂ€rkte jag. Men lĂ€ngst ner dyker hon upp, inte med namn, utan varuhuschef stĂ„r det. Jag tryckte pĂ„ knappen och dĂ€r stod hon sedan leende tillsammans med Ann Carin Aslaksen som Ă€r Local Marketing Manager. Jag tackar nej till kaffe och vi rör oss genom delar av varuhuset snitslade bana och sĂ€tter oss runt ett vitt bord med vita stolar i ett av varuhusets utstĂ€llningsrum.Â
-Vi Ă€r lite trĂ„ngbodda! Sa Ann Carin och skrattade till lite grann innan hon försvann och lĂ€mnade Carina och mig Ă„t vĂ„rt samtal.Â
Â
Vem Àr du Carina? Kan du berÀtta lite om dig sjÀlv.
Â
Jag Ă€r gift och har ett barn. I veckorna bor jag i Ărebro, annars bor jag i Sundsvall. Min man bor i Sundsvall men bĂ„da pendlar i jobbet. Min son Ă€r vuxen, eller 23 Ă„r och pluggar systemvetenskap i Linköping. Jag jobbar vĂ€ldigt mycket men nĂ€r jag fĂ„r tid sĂ„ Ă€lskar jag att trĂ€na, allt frĂ„n yoga till crossfit. Jag tycker om att lĂ€sa, gillar heminredning och trĂ€dgĂ„rd, vill gĂ€rna resa och naturligtvis umgĂ„s med mina vĂ€nner. Min stora bekantskapskrets finns ju i Sundsvall. NĂ€r jag Ă€r hĂ€r under vardagarna jobbar jag mest.
Â
Ăr det bökigt att ta sig in i en ny stad med den arbetssituationen?
Â
Nja, jag försöker ju connecta lite mer med Ărebro men det blir mer arbetsrelaterad. Det Ă€r viktigt för mig och företaget eftersom vi Ă€r en part pĂ„ den lokala marknaden. Vi lĂ€gger ganska mycket krut , framför allt Ann Carin och jag, att fĂ„ lokala kontakter. SĂ„ att vi kan göra lokal nytta med det varumĂ€rke vi har. Men jag trivs i Ărebro och jag trivs jĂ€ttebra pĂ„ Ikea, tycker att det Ă€r ett kul jobb att vara varuhuschef.
Â
Chef Àr ett genomgÄende tema i ditt liv. Du hamnade tidigt i chefsposition och har i princip aldrig behövt söka ett jobb. Va du redan tidigt en extremt driven och mÄlinriktad person?
Â
Jag har nog haft en hel del tur och hamnat i positioner dÀr jag fÄtt erbjudanden. Jag har heller aldrig varit rÀdd för att ta en utmaning. Sen nÀr jag antagit utmaningen sÄ mÄste jag ju lösa den. Men jag Àr förstÄs vÀldigt mÄlinriktad i jobbet, resultat Àr viktigt för mig. Att nÄ de uppsatta mÄlen.
Och det gör man med sin personal. Ensam Àr inte stark. Jag skulle inte vara nÄgonting utan mina medarbetare. Det Àr ocksÄ sÄ Ikea jobbar. SÄ nÄr man framgÄng.
Â
Carina Ă€r uppvĂ€xt i Ărnsköldsvik men studerade ekonomi i Linköping. Hon hamnade tidigt som trainee i Sundsvall och blev chef pĂ„ Ikea redan som 22-Ă„ring.Â
Â
Det kan inte ha varit lÀtt?
Â
Det var en vĂ€ldigt tuff resa att vara sĂ„ ung och komma in i chefsrollen. Men Ikea Ă€r vĂ€ldigt duktiga pĂ„ att ge en verktyg i sitt ledarskap, fĂ„ en att utvecklas internt vilket har varit en vĂ€ldigt bra resa för mig. Sen Ă€r det sĂ„ inom Ikea att dom gĂ€rna vill att man ska röra pĂ„ sig till olika stĂ€llen. Problemet för mig var att jag hade familj, precis fĂ„tt barn, sĂ„ det fungerade inte. SĂ„ jag slutade.Â
Â
Carina har Ă€ven varit butikschef för Duka, hon har jobbat som affĂ€rsutvecklare inom Samhallkoncernen liksom inom Kooperationen innan hon Ă„tervĂ€nde till Ikea för första gĂ„ngen. DĂ„ Ă€r vi i slutet av 1990-talet och Carina blev varuhuschef i Sundsvall. DĂ€r fick hon vara med om att bygga ett nytt varuhus och stannade i tio Ă„r. Sen var det dags att lĂ€mna moderskeppet igen i nĂ„gra Ă„r. Först blev hon VD för Sundsvall Arena innan hon hoppade pĂ„ ett uppdrag som verksamhetsansvarig pĂ„ Casino Cosmopol i Sundsvall, Sveriges första casino. Efter att senare ha varit egen företagare under nĂ„got Ă„r som konsult inom ledarskap, strategi, marknad och projektledning sĂ„ kallade Ikea igen. Hon insĂ„g att det var lite ensamt att driva eget företag sĂ„ nĂ€r chansen kom att bli chef för Ikea-varuset i Ărebro sĂ„ va det bara att ansluta till Ikea-familjen igen.
Â
Hur sĂ„g ditt uppdrag ut nĂ€r du anslöt Ărebrovaruhuset?
Â
Det var en blandning av olika saker kan man sĂ€ga. En praktisk sak var att Ărebro var ett av de varuhus som det faktiskt fungerar att pendla till. Det var en förutsĂ€ttning för att anta uppdraget. Sen var Ărebrovaruhuset kannibaliserat av andra varuhus i och med att man byggde nytt i Karlstad, sedan i VĂ€sterĂ„s och i BorlĂ€nge. För mig handlade det mycket om att Ă„terfĂ„ tron pĂ„ Ărebro, att vi fortfarande Ă€r bra hĂ€r. Ăven om vi Ă€r ett litet varuhus sĂ„ har vi mĂ„nga andra fördelar.
Â
Vilka Ă€r dom?Â
Â
Att vi faktiskt Àr vÀldigt personliga och tillgÀngliga. Det Àr enklare att fÄ tag i en gul tröja hÀr Àn i ett stort varuhus till exempel. SÄ jag skulle ingjuta mod i personalen och vi har ocksÄ gÄtt vÀldigt bra pÄ senare Är. De sista tre Ären har vi ökat mycket i vÄr försÀljning. Det beror pÄ att vi satsat och bestÀmt att vi tror pÄ det hÀr.
Â
Ăr Ărebrovaruhuset det minsta i Sverige?
Â
Nej det Àr det inte. GÀvle Àr mindre.
Â
Hur gÄr det med de eventuella ombyggnadsplanerna som gick i stöpet för nÄgra Är sedan?
Â
Det har ju alltid varit diskussioner hĂ€r i Ărebro men vi har inte kommit vidare tyvĂ€rr. Sen Ă€r det inte sĂ„ att det inte finns planer pĂ„ att göra nĂ„tt. Men det finns inga beslut tagna Ă€n. SĂ„ har det varit ganska lĂ€nge. Det beror ju pĂ„ att besluten inte finns hĂ€r utan tas nĂ„gon annanstans och dom tas i en ordning jag inte har koll pĂ„.Â
Â
MĂ„nga i Ărebro blev ju oroliga nĂ€r Ikea ville bygga nytt men fick nej. Att man skulle lĂ€gga ner. Har det varit aktuellt nĂ„gon gĂ„ng?
Â
Nej det har aldrig varit aktuellt. Det har varit mer att vi inte bestÀmt oss. Vilket jag personligen önskar att vi kunde göra nÄgon gÄng. Men som sagt, det Àr inte jag som sitter pÄ besluten.
Â
Du sĂ€ger att det gĂ„tt bra de senaste Ă„ren. Ăven i jĂ€mförelse med de andra varuhusen?
Â
Vi har haft en vÀldigt bra ökningstakt. Nu ligger vi i snitt med de andra varuhusen. FrÄn början gick det bÀttre Àn de andra men det berodde nog pÄ att vi slog lite ur underlÀge. Vi hade inte trott pÄ den hÀr marknaden under nÄgra Är men sÄ bestÀmde vi oss för att investera i resurser. Vi anstÀllde ganska mÄnga nya mÀnniskor sÄ att det skulle bli ett schysst varuhus igen. NÀr vi gjorde det sÄ kom omsÀttningen ocksÄ.
Â
Kan du sÀga nÄgonting om vad det betyder i siffror?
Â
Nej, vi kommunicerar inte ekonomin utÄt dessvÀrre.
Â
Jobbar ni annorlunda hÀr gentemot kunderna Àn pÄ andra orter?
Â
Nej, inte direkt. Men det Ă€r lĂ€ttare att ta sig igenom varuhuset hĂ€r. Om man tittar pĂ„ Ă€ndrade köpbeteenden, vi studerar ju sĂ„nt, och detaljhandeln stĂ„r inför vĂ€ldigt stora förĂ€ndringar. Kunder spenderar inte hela dagar och helger hĂ€r som förr. Man vill snabbt igenom, hĂ€mta sina grejer och Ă„ka hem. Visst finns de andra kvar ocksĂ„ men det Ă€r Ă€ndrade beteenden. Man sitter hellre hemma och bestĂ€ller pĂ„ nĂ€tet.Â
Â
Â
Â
Â
Hur bemöter ni det dÄ?
Â
Vi öppnar till exempel pop-up butiker i Stockholm city för att testa det konceptet. Sen sÄ kommer vi införa en ny service till hösten för dom som handlar pÄ nÀtet. Vi kallar det bestÀlla-hÀmta. Vilket innebÀr att du sitter hemma och bestÀller och betalar och Äker dÀrefter och hÀmtar ut varorna pÄ varuutlÀmningen. Du behöver inte gÄ in i huset utan allt Àr packat och klart.
Â
Menar du att det gĂ€ller alla varor frĂ„n möbler till tyger och smĂ„saker?Â
Â
Ja det blir tydligare och tydligare. Trenden gÄr emot det. Det blir stora förÀndringar de nÀrmaste femton Ären. Lite samma som bankerna gÄtt igenom. Men det kommer sÀkert finnas behov för bÄda delarna. Kunderna fÄr styra det. Vi brukar sÀga att alla kanaler ska ge kunden samma upplevelse.
Â
SÄ det kommer fortsatt finnas mycket personal i varuhusen? Datorerna tar inte över?
Â
Verkligen inte. För det finns Ă€ven mottrender. Ikea har alltid varit mycket av sjĂ€lvbetjĂ€ning och det har varit framgĂ„ngsrikt men vi ser ocksĂ„ att allt fler vill ha mer hjĂ€lp och personlig service.Â
Â
Kan du berÀtta hur ni jobbar med miljö och hÄllbarhet?
Â
Vi jobbar vĂ€ldigt mycket med de frĂ„gorna. Det Ă€r till och med sĂ„ att det ingĂ„r i vĂ„ra grundvĂ€rderingar att vi verkligen ska jobba för en sund miljö och ett socialt rĂ€ttvist samhĂ€lle. Vilket Ă€r en av anledningarna till att jag jobbar pĂ„ Ikea. Det Ă€r viktigt för mig att stĂ„ upp för att alla Ă€r lika mycket vĂ€rda och att vi kan hjĂ€lpa till i miljöfrĂ„gor. Sen blir vi kanske aldrig fullĂ€ndade men vi jobbar hela tiden med det.Â
Â
Kan du konkretisera mer vad det Àr ni gör?
Â
Ikea har alltid valt andra vĂ€gar. Vi verkar mycket i lĂ€nder som Indien och Pakistan och det Ă€r lĂ€nder dĂ€r diskussionen om barnarbete tidigt kom upp och det Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nsligt. DĂ„ kan man vĂ€lja att dra sig dĂ€rifrĂ„n sĂ„ Ă€r man Âoff the hook men vi valde en annan vĂ€g. Vi startade skolor för barn som tidigare kanske satt i barnarbete och gav istĂ€llet förĂ€ldrarna jobb. Dessutom har man satsat pĂ„ kvinnor som startat smĂ„ företag och stöttat ekonomiskt sĂ„ dom kan sy och sĂ€lja sjĂ€lva samt försörja sina familjer. Sen Ă€r vi en av de största bidragsgivarna av de privata företagen genom Ikea-foundation. DĂ€r satsas mycket pengar pĂ„ till exempel LĂ€kare utan grĂ€nser, och flyktingskydden som vi gjort och skickar till Syrien och sĂ„ vidare.
I vÄr nya katalog pratar vi Àven mycket om att man kanske kan köpa nya överdrag till soffan istÀllet för att köpa en ny och att byta handtag pÄ byrÄn. Man kan tycka att vi bidrar till slit och slÀng samhÀllet men vi försöker hitta vÀgar.
Â
Hur jobbar ni lokalt?Â
Â
Vi Ă€r med i en organisation som heter Mine som vi tycker gör vĂ€ldigt mycket bra. Det Ă€r ju Sofia Strömberg och Brittinger Ărenius som driver det precis som Open up. Inom Mine Ă€r vi med i ett mentorprogram. DĂ€r jobbar vi med mĂ„ngfaldsfrĂ„gor och sĂ„ kallade Bias-frĂ„gor dĂ€r man försöker titta pĂ„ vilka dolda fördomar man har. VĂ„r chefsgrupp jobbar med dessa frĂ„gor. Sen hĂ„ller vi pĂ„ och startar upp ett projekt som heter ÂVi vill alla i VivallaÂ. Det Ă€r en ekonomiskt förening dĂ€r vi kommer vara distributören till en syservice, istĂ€llet för att vi anvĂ€nder vĂ„r centrala syservice. Sen jobbar vi förstĂ„s vĂ€ldigt mycket med rekryteringsfrĂ„gor och mĂ„ngfald. Med nya grepp försöker vi nĂ„ nya grupper Ă€n de vi traditionellt haft.Â
Â
Hur gÄr Ikea Business?
Â
Det gĂ„r rĂ€tt bra men vi Ă€r bara i startgroparna pĂ„ det. För vi kan göra mycket, mycket mer dĂ€r. Vi har inte utvecklat det sĂ„ mycket Ă€n. Det beror ju ocksĂ„ pĂ„ var vi ska satsa nĂ„gonstans. Ărebro Ă€r ju en av de stĂ€der som vĂ€xer mest sĂ„ det klart att det finns ett behov dĂ€r och vi behöver satsa pĂ„ det. Vi hĂ„ller faktiskt pĂ„ att utöka den organisationen. Tidigare har vi haft problem att hantera de riktigt stora volymerna och Ikea Business har varit mycket inriktat pĂ„ smĂ„företagare och hemmabruk. Men vi ska satsa pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det.
Â
Â
Â
Ikea Ă€r gigantiskt. Hur ska företaget utvecklas?Â
Â
Det hÀnder vÀldigt mycket inom detaljhandeln. Man Àr inte sÀker pÄ vart det tar vÀgen. Men jag tror pÄ mer mixade butiker, fler pick up points pÄ grund av nÀthandeln. Vi vÀxer hela tiden. Nyss firade vi vÄrt 400:e varuhus i vÀrlden och utvecklingen ser olika ut i de olika lÀnderna. Men i Sverige Àr det internethandeln som kommer slÄ igenom.
Â
Kan man koka ner utvecklingen till Ărebro mer Ă€n just internethandeln?
Â
Det Àr vÀl inte helt nytt men vi har haft svÄrt genom Ären att vara riktigt trendmedvetna, vi har varit lite tunga i gumpen eftersom vi Àr sÄ stora. Det tar lÄng tid att plocka fram ett sortiment. SÄ vi har ju tidsbegrÀnsade kollektioner dÀr vi snappar upp trenderna och jobbar med kÀnda designers. Den 6 oktober slÀpper vi till exempel en kollektion tillsammans med Hay som Àr ett danskt supertrendig företag. Vi har haft flera stycken stycken designers som varit vÀldigt uppskattade av vÄra kunder.
Â
Den nya Ikea-katalogen. BerÀtta, vad Àr nytt och vad Àr trendigt?
Â
Ja den Àr ju fortfarande en inspirationskÀlla för mÄnga Àven om den Àr ifrÄgasatt. Om vi talar om trender sÄ Àr det mer mörka fÀrger. Ner i fÀrgskala, mossgrönt, stormblÄtt, mÀssing och koppar. Sen Àr sammet tillbaka ocksÄ. Det har funnits ett tag men vi har inte haft det. Men det finns en efterfrÄgan. Vi har fÄtt en mer sober stil kan jag tycka. LÀnge sedan Ikea kÀnts sÄ sobra och kvalitetsaktiga som med den nya mörkare stilen.
Jag vill ocksĂ„ nĂ€mna vĂ„r stora satsning Ârum mitt i livetÂ. Vi vill trycka pĂ„ vardagsrummet, det Ă€r dĂ€r allt hĂ€nder i hemmet. Man umgĂ„s, sover, Ă€ter festar och utför yoga. Vi vill lösa dina behov alla dygnets timmar. I samband med det hĂ€r har vi Ă€ven byggt vĂ„ra vardagsrum annorlunda. Vi integrerar mer frĂ„n alla avdelningar. Bygger mer rum och hem. Försöker hitta helhetslösningar pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det har varit en succĂ©!
Â
Till sist: Vad har du sjÀlv för stil?
Â
Jag har tre hem just nu. I Ărebro tar jag ut de mer tjejiga svĂ€ngarna, i Sundsvall Ă€r det mer grafiskt svart och vitt. Sen har vi ett hus i Ărnsköldsvik ocksĂ„. DĂ€r har vi lite mer New England, trĂ€ och ek. Huset ligger nĂ€ra vattnet. Sen har jag förstĂ„s en hel del Ikea-inredning ocksĂ„.
Â
SĂ„ klart, tĂ€nkte jag nĂ€r jag Ă„kte tillbaka in mot stan igenÂ
Intervjun Ă€r tidigare publicerad i Tidningen Marknad Nummer 8 2017 Â